سجاد معارفی: تلاش کردم «زندگی شیرین» تصویر سینمایی داشته باشد


سه شنبه 07 تیر 1401 ساعت 08:25

دهمین اپیزود از سریال «تازه‌وارد» با عنوان «زندگی شیرین» به کارگردانی سجاد معارفی امشب هفتم تیرماه ساعت ۲۰:۴۵ از شبکه سه روی آنتن می‌رود. معارفی با اشاره به اینکه این اثر در ۹ روز و ۱۳ لوکیشن تصویربرداری شده گفت: یکی از چالش‌های کار ما تعدد بالای لوکیشن‌ها بود و گاهی مواقع اتفاق می‌افتاد که روزی در ۳ لوکیشن جابه‌جا می‌شدیم و کار را جلوی دوربین می‌بردیم. این اتفاق باعث می‌شد در داشتن هنرور نیز به مشکل بربخوریم تا جایی که در یک سکانس بچه‌های پشت صحنه را مقابل دوربین قرار دادیم. 

وی با بیان اینکه «تازه وارد» برای همه کارگردانان جوان این پروژه یک تجربه بود، گفت: قرار بود در این پروژه یکسری افراد تشخیص بدهند که آیا از میان ما هشت نفر، می‌توانند به توانایی‌های فردی اعتماد کنند و یک کار ۲۰ قسمتی را به او بسپارند یا نه. شاید همین مساله باعث شد فیلمسازان با حساسیت بالایی کار کنند و قاطعانه پای اثر خود بایستند. 

کارگردان «زندگی شیرین» با بیان اینکه تلاش کرده است جنس این اپیزود براساس داشته‌های خودش تصویر سینمایی و نه تلویزیونی باشد، گفت: تلاش کردم قاب‌بندی‌ها، حرکت‌ دوربین‌ها، نورپردازی‌ها و… براساس توانایی‌هایی که داشتم به سمت تصویر سینمایی برود.

معارفی با بیان اینکه سریال اپیزودیک «تازه وارد» به اصطلاح یک سروگردن از برخی از پروژه‌های تلویزیونی بالاتر است، مطرح کرد: اگرچه با چالش‌هایی از جمله کمبود بودجه و حتی بازیگر روبه‌رو بودیم اما توانستیم کار را به سرانجام برسانیم. 

وی با بیان اینکه یک کارگردان باید یاد بگیرد و مهارت لازم را کسب کند که چگونه و چه زمان از برخی حساسیت‌ها بگذرد تا بتواند پروژه را تمام کند، تصریح کرد: ابتدا باید یاد گرفت که چگونه فیلمنامه را به سمتی برد که مفید باشد. به عنوان مثال من در ذهنم اتمسفری از داستان می‌بینم و بعد با خود می‌گویم اگر بخشی را حذف کنم، به اتمسفر لطمه می‌زند یا نه. 

کارگردان «زندگی شیرین» افزود: من همیشه اثر را تدوین شده فیلمبرداری می‌کنم و این اتفاق کمتر به فیلمنامه ضربه می‌زند. شاید بتوان گفت بُرد ما در این سریال به دلیل تمرین‌هایی که انجام داده‌ایم، بیشتر از خود شبکه بوده است.

شیوا خسرومهر، جـوانه دلشاد، پانته‌آ کی‌قبادی، بهشته آلیان، مهدی سجادیان و شادی امیری بازیگران «زندگی شیرین» هستند. در خلاصه داستان این اپیزود آمده است: یک مادر که در جوانی ازدواج کرده، فرزندش را به دنیا آورده است و بدلایل مختلف نتواسته به آرزوهایش برسد، حال دختر خودش همان مسیر را می‌رود و مادر از این اتفاق بسیار ناراحت می‌شود تا اینکه…

عوامل این اپیزود عبارتند از تهیه‌کننده: محمدجواد موحد، کارگردان: سجاد معارفی، نویسنده: موسسه ایده‌پردازی و فیلمنامه‌نویسی ترمه، بازیگردان: فاطمه سادات حسینی، مجری‌طرح: محمد گودرزی، مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی: محمد رحمانیان، مدیر صدابرداری: محمدرضا مرتضائی، تدوین: علی گورانی، طراح و ترکیب صدا: احسان افشاریان، موسیقی: امید روشن‌بین، خواننده تیتراژ: حسین حقیقی، مدیر تولید: افشین رئوفی، طراح چهره‌پردازی: هادی لطفی، طراح صحنه و لباس: حسین حاج‌ابراهیمی، اصلاح رنگ و نور: علی نوروزی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمد رمه‌چی، گرافیک و پوستر: محمد مهرجو، منشی صحنه: نازنین اعتماد، عکاس پشت صحنه: عرفان مرادی‌اسلامی، مشاور رسانه‌ای: حامد معالی مهربانی، روابط عمومی سپیده شریعت‌رضوی و مدیر تدارکات: بهرام دانایی.

طراحی پوستر «زندگی شیرین» برعهده محمد مهرجو بوده است. «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد که محصول خانه تولیدات جوان است و در باشگاه فیلم سوره تولید شده هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه می‌رود.