ایستاده‌ایم2 یکی از پرسروصداترین نماهنگ‌های ایران است

وقتی CNN و واشنگتن‌پست از دست ما عصبانی می‌شوند!


شنبه 04 مرداد 1399 ساعت 08:22

ایستاده ایم 2 حتما یکی از پرسروصداترین آثار باشگاه فیلم سوره است. نماهنگی که به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفت و محل نقد و بررسی بسیاری از چهره ها و رسانه های کشور قرار گرفت.

ایده ساخت نماهنگ ایستاده ایم، تا آخرین قطره خون از آن جا به وجود آمد که نماهنگ ایستاده ایم 1 که محصول همین گروه در خانه فیلم داستانی بود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و بارها در تلویزیون پخش شد و در رسانه ها در نقد مثبت روبرو شد. برای همین بود که سازندگان آن نماهنگ-که بر و بچه های خودمان در باشگاه فیلم سوره بودند- به فکر تولید دنباله ای بر نماهنگ اولی افتادند و حاصلش هم شد نماهنگ ایستاده ایم تا آخرین قطره خون.

ایستاده ایم 1 چند ویژگی بزرگ داشت که باعث دیده شدن و تحسین شدنش شد. نماهنگ به معنای واقعی کارگردانی داشت، آن هم درست در دوره و زمانه ای که نماهنگ سازی انقلابی خلاصه می شد در میکس چند تصویر و صدا یا حداکثر بهره گرفتن از چند برش فیلم های قدیمی. در این احوال ایستاده ایم 1 با یک پروداکشن جدی جلوی دوربین رفت، رنگ و لعاب خیلی خوبی داشت، قاب های درستی داشت و هیجان انگیز از آب در آمده بود. آن هم با یک آهنگ پرریتم و فوق العاده که البته آنقدر معروف بود که انگِ کپی برداری هم به آن نمی خورد و اصلا به آهنگ اورجینال در تیتراژ هم اشاره شده بود. این جزئیات باعث شد ایستاده ایم 1 خط شکن راهی باشد که بعد از آن تمام جبهه فرهنگی انقلاب را به تکاپو انداخت و حاصلش هم تولید ده ها نماهنگ ریز و درشت  با محتوای مذهبی و انقلابی در سالهای اخیر بوده است؛ نماهنگ هایی که انصافاً توانسته مخاطب جدی ای هم برای خود دست و پا کند.

با این عقبه، برنامه ریزی ها برای تولید ایستاده ایم 2 آغاز شد، نماهنگی که قرار بود به موضوع حمله ناجوانمردانه ناو وینسنس آمریکا به هواپیمای مسافری ایران بر فراز خلیج فارس در سالهای دفاع مقدس بپردازد. با یک گروه تولید مفصل و جدی که در طول و عرض تولید پهلو می زد به گروه های تولید سینمایی.

نماهنگ ایستاده ایم 2 با تولیدی مفصل و تمرکز جدی بر جلوه های ویژه بصری – که تا آن روز هیچوقت در آثار کوتاه این طور جدی به آن پرداخته نشده بود- جلوی دوربین رفت و حاصل کار هم یک نماهنگ جدی و قابل اعتنا شد که به لحاظ جلوه های ویژه سطح بسیار بالایی داشت و منحصر به فرد بود.

البته انتقاداتی هم به داستان و موسیقی کار شنیده می شد که مجموعش بر این بود که ریتم و احوال نماهنگ اول دلنشین تر از دومی شده، هرچند که این دومی زحمت بسیار بیشتری داشته و پروداکشن عظیمی طلب کرده و تصویر بسیار خوبی برای ارائه خلق کرده است.

فیلم البته در میان جبهه فرهنگی انقلاب حاشیه های جدی ای را هم تجربه کرد که شاید از جایی به بعد تبدیل به هجمه رسانه ای شد، هجمه ای که استوار بر چند گزاره درست و غلط درباره تولید و بودجه نماهنگ بود و پرداختن به آن فرصت مفصلی می خواهد.

مهم ترین بازخوردها اما از جایی خارج از مرزهای ایران به این کار گسیل شد. جایی که رسانه های مهم و تاثیرگذاری مانند واشنگتن پست، نیویورک تایمز، بی بی سی و… به کار پرداختند و علاوه بر توصیف کیفیت بصری کار، به محتوای ضداستکباری نماهنگ نیز انتقادات تندی داشتند. حتی کار به جایی رسید که واشنگتن پست خبرنگاری را به باشگاه فرستاد تا آمار و جزئیات مرکز فیلمسازی ما را در گزارش خود بیاورد که البته همان طور که قابل پیش بینی هم بود، گزارش ها و روایت های رسانه های ضدایرانی کاملا یک سویه و مملو از دروغ بود.

آن حجم از بازخورد در میان داخلی ها و خارجی ها اما اتفاقی بود که در نماهنگ ایستاده ایم 2 برای اولین بار برای باشگاه فیلم سوره رخ می داد، یک تجربه جذاب و البته ترسناک از مواجهه گوشه گوشه دنیا با اثری که ما تولید کرده بودیم. اتفاقی که بعدها در فیلم های کوتاه و بلند مجموعه بارها پیش آمد، ولی آن دفعه اولی خاطره دیگری بود، خاطره ای عجیب و غریب تا آخرین قطره خون!